Svako vozilo ima svoj prirodni vek trajanja, ali za nekoliko retkih modela, emocionalna veza koja je stvorena sa vozačima može ih pretvoriti iz korisnog alata u večni simbol i tako održati u životu gotovo zauvek, uz par okretaja ključa i odvijača u garažama širom sveta. 

Mazda veruje da svaki automobil mora da pruža uzbudljiv doživljaj, i emocionalno i fizički. Međutim, uz ove primerke motornih rariteta važi skoro obrnuto. Jer u takvim kolekcionarskim vozilima možemo da uživamo samo putem strastvenih ljudskih poduhvata – emocionalnih i fizičkih. Tu se ne radi o muzejskim primercima osuđenim na kontrolu klime i statičke poglede. To su čiste Mazde, namenjene otvorenom putu kojim se vozi i danas, na tačno isti način za koji su dizajnirane kada su pre više decenija izašle iz fabrika – zbog čiste zabave. Dobro došli u užitak u vožnji.

 

MAZDA REPU BRIANA SKOTCHDOPOLEA


Mazdin pick-up model sa rotacionim motorom, često skraćeno nazivan »REPU«, prodavao se u Severnoj Americi između 1974. i 1977. i smatrao se jednim od Mazdinih najupečatljivijih vozila. »REPU meni predstavlja vreme kad je Mazda bila ponosna na rotacioni motor«, govori Brian Skotchdopole, koji vozi (i nekad se trkao) REPU iz ‘74. kroz Albuquerque u Novom Meksiku. »Vrlo sam povezan sa tim vozilom jer je to bila moja prva Mazda sa rotacionim motorom. Modeli starog kova su jednostavno posebniji. Sad imam i druge modele, RX-2s, RX-3s i RX-4s«, rekao je. »Da nikad nisam imao REPU, verovatno nikad ne bi shvatio posebnost svih tih vozila.«
31-godišnji Skotchdopole, koji svakodnevno vozi Mazdu RX-8, u svom sad 50-godišnjem REPU-u dovezao se u Denver u Koloradu. »Teško ih je pronaći«, objašnjava. »Ovaj je pripadao vlasniku radionice za rotacione motore. Pokazao mi je slike tog pick-upa sa trkačke staze u Bandimere Speedwayu, još iz vremena pre nego što sam se rodio.«

»Još uvek ga koristim u radionici za posao.«

BRIAN SKOTCHDOPOLE, NOVI MEKSIKO

Uprkos tom pedigreu, REPU još uvek ima ono nešto. Ubrzanje njegovog rotacionog motora je zaista »uzbudljivo«, objašnjava, dok minimalno uvijanje karoserije i odziv pri skretanju ima onaj Mazdin pečat. »Još uvek ga koristim u radionici za posao – Rotor Rehab«, govori. »Specijalizovani smo za vraćanje u život automobila sa pogonom na rotacioni motor kako bismo ih vratili na puteve. U teretnom prostoru ovog REPU-a sigurno je bilo stotine rotacionih motora i guma.«
A ova nalepnica »rotary power« (snaga rotacionog motora) na zadnjoj strani? »To je tu kako bi svi znali koliko je poseban«, izjavljuje Skotchdopole. Nakon 50 godina prvog pojavljivanja REPU-a, ovaj »kralj mini kamiona« ostaje »apsolutno fantastičan«, govori uz osmeh. »Izdržaće on još dugo.«

Mazda RX-4 Ferdija van Houta

Takav poseban odnos sa Mazdinom tehnologijom rotacionih motora u Holandiji ima 41-godišnji Ferdi van Hout. Ponosni je vlasnik modela RX-7 FC Turbo 1991 i Mazda 929 1975 i upravo ga je ljubav prema tim modelima starog kova podstakla da pokrene restauracioni projekat na upečatljivom modelu Mazda RX-4 1974 – pomoću delova modela Mazda RX-7 i MX-5, i nekih koje je sam izradio. »Čak nisam bio onaj koji je dao najveću ponudu za projekat«, govori. »Ali prodavcu sam bio prava osoba koja će dovršiti njegov rad i učiniti ga jedinstvenim primerkom.«

»Venčali smo se u tom automobilu. On je sada veliki deo naše životne priče.«

FERDI VAN HOUT, HOLANDIJA

Van Houtu bi trebalo četiri godine da RX-4 spremi za put, jer to vozilo mora da prođe potpunu restauraciju od glave do pete. To je projekat koji »nikada neće biti zaista dovršen«, govori, i zato se vratio kod prodavca da mu pokaže plodove svog rada. »Kada je on video i osetio taj novi život u automobilu, zasuzile su mu oči«, priča. »Setio se svakog ugla njegove karoserije i sve što je bilo napravljeno«.

Od tada je RX-4 prošao puno toga, uz zabavne opuštene vožnje seoskim krajolikom i, što je još važnije, odigrao je važnu ulogu na Van Houtovom venčanju. »Venčali smo se u ovom automobilu«, govori uz vidljiv ponos. »On je sada veliki deo naše životne priče.« Van Hout je RX-4 odvezao na trkačku stazu Circuit Zandvoort – dom holandske trke Grand Prix – uz holandski klub Hadi-Mazda, zajednicu zaljubljenika u Mazdu za koju govori da mu je »poput porodice«. 

Puno pažnje dobija i spolja. »Gde god da odem, ljudi žele da ga slikaju«, govori. »Svi okreću glave za njim, a kad me prolaze na autoputu, pokažu mi palac gore. Svi zaista vole taj automobil.« Uprkos tome, njegovo poreklo je i dalje misterija za one koji ga vide u prolazu. »Niko ne zna šta je to«, govori. »Izraz iznenađenja na njihovim licima kada čuju da se radi o japanskom automobilu je neprocenjiv.«

Cosmo Sport Roberta Formata

Neki kažu da je između Mazde i svemirske trke jača veza nego što biste na prvu pomislili. To je zbog toga jer je na naziv i futuristički dizajn privlačne Mazde Cosmo Sport uticalo preovladavajuće raspoloženje 20. veka, kad su svemirski letovi bili sve popularniji. »Čim sam video to vozilo, zaljubio sam se u njega«, govori Roberto Formato iz Adelaida koji je ključeve za Cosmo Sport 1970 (poznat i kao 110S) dobio 2015. godine.

»Inovaciju s obzirom na svemirsku eru možete videti u motoru i dizajnu, a čak je i kokpit inspirisan vazduhoplovom«, nastavlja, dokazujući zašto je tačno Mazda opisala pilotiranje modelom Cosmo Sport »više poput letenja nego vožnje«. Bilo je potrebno više od 18 meseci korespondencije sa australijskim direktorom Mazde kako bi postao vlasnik jedne od samo 1176 proizvedenih u svetu: »Uverio sam ga da sam prava osoba koja će kupiti to prelepo vozilo«, objašnjava Formato. Sada je to jedna od više od 50 Mazdi koje je Formato posedovao tokom svog života: njegova prva Mazda bila je 121 Coupe 1976, njegova trenutna je Mazda3, a najstariji model koji poseduje je kamion sa tri točka T600.
Danas Cosmo Sport ostaje zlatno dete i opravdano je osvojio nagradu za očuvanje Bay to Birdwood 2023. godine. »Volim da očuvam šta god mogu.«, govori. »Sudije su se zaljubile u njega. Prepoznali su važnost Cosma, kao i detalje koji su ga činili tako posebnim.« Skoro 10 godina vlasništva kasnije, taj nivo očuvanja zahteva kombinaciju »užitka i boli«, objašnjava, ali ga to još nije otreznilo. »Automobili su ništa bez istorije i priča.«

Mazda RX-7 (FD3S) tip RZ Anike Thorén

Skoro 1600 kilometara dalje, na australijskoj Zlatnoj obali odvijala se slična priča. Anika Thorén, takođe zaljubljenica u Mazdu, posvetila se radu na svojoj Mazdi RX-7 2001 (FD3S) tipu RZ – kojih je samo 325 u Australiji. »Ljudi mi govore da je to jedan od najčistijih modela RX-7 koji su ikada videli«, govori ponosno. Kupila ga je nakon dvogodišnje potrage. »Ona je broj 245 od 325, jer je Mazda model RZ proizvodila samo sedam meseci.«

»Kada umrem, sahraniće me u njoj.«

ANIKA THORÉN, AUSTRALIJA

Za Thorén je Mazda RX-7 (koja je od tada dobila nadimak »Opaka«) postala katalizator životnih uspomena sa lokalnom zajednicom. »Zbog samog rotacionog motora stvorena je izuzetno strastvena zajednica u kojoj se svi dobro razumeju i međusobno poštuju«, govori. »Organizujem i događaj »Sedam dana« u regiji Brisbane koji je postao poput globalne proslave.«

S obzirom da RX-7 FD poseduje već sedam godina, Thorén se posvetila radu kojim bi naglasila oblik vozila, uključujući poklopac motora sa otvorima za ventilaciju, felnama u boji Gunmetal i detaljima od ugljeničnih vlakana. To je prava stvar. »Ljudi me pitaju da li ću ga ikada prodati, a ja im odgovaram da će me sahraniti u njemu. Apsolutno obožavam ovaj automobil.«, govori. »Samo je Mazda toliko odvažna da uspe u nečemu toliko drugačijem.«

PODELITE OVU PRIČU
fb 1   linkedin 1   x

Utkana inspiracija

Otkrijte šta je to što Mazdu čini jedinstvenom, ekspresivnom, individualnom robnom markom. Pripremili smo najinspirativniji sadržaj o tome šta se događa u našim automobilima, kao i o tome gde vas mogu odvesti. Spremni za ukrcavanje?

35 GODINA MAZDE MX-5

Mazda MX-5 dizajnirana je – a to važi i dalje nakon 35 godina – kako bi bila zabavan i uverljiv sportski automobil sa pregršt karakteristika koji se slavi širom sveta.

Saznajte više
PUT DO HAKONEA

U begu od gradske vreve Tokija Priče o Mazdi vas vode u svestranoj Mazdi CX-5 u jedno od najpopularnijih mesta za vožnju.

Saznajte više
PUT DO UMEĆA IZRADE

Maroko je čarobno mesto na kojem se susreću nomadske berberske tradicije i uticaji iz celog sveta – to je kultura koja ceni majstorsko umeće, i staro i novo. Mazdom CX-60 putujemo niz krivudave pustinjske puteve i prolazeći kroz neverovatan krajolik stižemo u kulturni epicentar: Marakeš.

Saznajte više
Majstorski umetnici Amalfijske obale

Istorija majstorskih zanata na italijanskoj Amalfijskoj obali vrlo je bogata i uključuje zajednicu zanatlija koje odlikuje posvećenost, istrajnost i izazivački duh.

Saznajte više
Ljudska harmonija u pokretu

Mazdina filozofija inženjeringa ActivSync na prvo mesto stavlja vašu dobrobit.

SAZNAJTE VIŠE
#MazdaDiscovers

Naša YouTube serija #MazdaDiscovers omogućuje vam da upoznate majstore i umetnike čije su veštine vrlo jedinstvene u svetu. Baš poput Mazde, i ovi vredni umetnici kombinuju tradicionalne tehnike sa modernim pristupom stvarajući tako izvanredne predmete, umetnost i kulinarske doživljaje.

SAZNAJTE VIŠE
HRAM RYOANJI

Hram Ryoanji se nalazi u Kjotu u Japanu i posetiocima služi kao mesto na kojem se mogu posvetiti samopreispitivanju, ali se i diviti čistoj estetici tradicionalne japanske arhitekture i dizajna.

SAZNAJTE VIŠE
Japanska izrada noževa

Selo Takefu poznato je po noževima i dom je zajednici majstora koji su se povezali putem zajedničke svrhe: izrađivati najbolje noževe na svetu...

Saznajte više
Kako izgleda savršenstvo sa ljudskim dodirom?

U Mazdi savršenstvo nastaje ljudskim dodirom. Naši Takumi majstori rukama stvaraju i usavršavaju predmete, sve dok svaki detalj nije upravo onakav kakav bi trebalo da bude. Kako bismo oživeli tu ideju majstorstva, približili smo se – i to zaista blizu. Od glinenih modela do lakiranja, u saradnji sa Macrofyingom uvećane su male stvari koje naše automobile čine tako posebnima. Otkrijte Mazdu na način na koji je nikad pre niste videli: ispod mikroskopa.

SAZNAJTE VIŠE
VRHUNSKI MAJSTOR ZA METAL

Yutaka Kawano Takumi je majstor vešt u stvaranju umetničkih dela putem oblika. Stručnjak je za obradu metala i njegov rad je simbol dizajnerskih i majstorskih veština koje su vidljive na svim Mazdini vozilima koja izlaze sa proizvodne linije. Serija Mazda Stories odlazi u Hirošimu kako bismo izbliza pogledali njegov rad.

SAZNAJTE VIŠE